COLUMNS

De advocaten en adviseurs van Legion werken uitsluitend in het automotive segment en houden u graag op de hoogte van de uiteenlopende onderwerpen in de dagelijkse praktijk…

Nieuws en Columns

Naheffingsaanslag BPM

 

De U-bocht bij BPM is scherper dan u denkt..

Met de belastingdienst kan men over alles en eindeloos strijd voeren en niet zelden gaat het over principiële kwesties, niet zozeer over het bedrag. Zo ook in de navolgende zaak betreffende de BPM heffing over een nieuwe auto, aangekocht in Duitsland en geïmporteerd in Nederland. Uiteraard komt de inspecteur de BPM ophalen..   Toch kwam er juridisch gedoe, wat was hier aan de hand ?

De eigenaar van de auto, hier: De Groot, heeft bij een Duitse autodealer in december een mooie, nieuwe auto gekocht. Deze is aansluitend toegelaten tot de openbare weg.  De afspraak wordt gemaakt dat de levering een half jaar later plaatsvindt, eind juni. In de tussenliggende periode mag de autodealer de auto voor presentaties (in de showroom) gebruiken. Er zal zeker een mooie prijs zijn overeengekomen…   De Groot gaat ervan uit dat de auto, vanwege de presentatie-inzet door de dealer en het halfjaar tijdsverloop, als gebruikt mag worden aangemerkt.  Daar denkt de inspecteur anders over…

Of download hieronder de PDF:

Kleine ergernissen, grote gevolgen..

Uiteraard hoort een nieuw aangekochte auto in alle opzichten perfect te functioneren, zeker als het een auto van een bijzonder gerenommeerd Italiaans merk is, welke uitsluitend sportwagens in het hoogste segment levert..

In deze automotive-zaak speelden er twee bijzondere aspecten; een relatief beperkt probleem t.w. krakende lederen stoelen en de hoge prijs van een zeer exclusieve sportauto, i.c. EU 273.200,-

In het kort de regels; indien een product niet naar behoren functioneert of niet aan de verwachtingen voldoet is de eerste stap dat de koper dit kenbaar maakt aan de verkoper en deze in de gelegenheid stelt de kwestie binnen een bepaalde termijn op te lossen…

Of download hieronder de PDF:

Grensoverschrijdende problemen…

Bijzondere, exclusieve auto’s bevinden zich over de hele wereld.   Ze worden o.m. aangeboden en verhandeld via internationale autobeurzen, veilingen en traders.

Uitgaande van een Nederlandse koper zal het in de meeste gevallen de bedoeling zijn dat de aangekochte auto ook daadwerkelijk in Nederland zal worden geregistreerd en derhalve een Nederlands kenteken verkrijgt.
Het aanvragen van dit Nederlandse kenteken is een relatief eenvoudige procedure, zolang aan de uitgevende instantie, hier de RDW, een geldig bewijs wordt overlegd dat als kenteken of registratie nummer door de RDW wordt erkend. 

Een recente vraag in onze praktijk had betrekking op deze vraag; het ging om de import van een exclusieve classic car waarbij een compleet, origineel buitenlands kentekenbewijs ontbrak. Dat de auto vanuit een land buiten de EU/EVA gemeenschap kwam, maakte de zaak direct complexer…

Of download hieronder de PDF:

Dwaling

Als ik dat had geweten…

In de handel is het al zo oud als de weg naar Rome; als je iets koopt, hoor je te krijgen wat je mocht verwachten. Blijkt dat niet het geval te zijn, bijv. de zaak valt tegen of werkt niet goed, dan zijn er zijn tal van regelingen en voorwaarden die gericht zijn om deze “kat in de zak” situaties te corrigeren; garantie, retourrecht, niet goed-geld terug, aankoop op proef, herroepingsrecht (bij internet aankopen), de wettelijke consumentenbescherming, etc.

Bij deze regelingen is de koop wel tot stand gekomen, maar wordt deze achteraf weer ongedaan gemaakt (ontbonden) wegens non-conformiteit. Zaak terug, koopprijs terug. Klaar. (meestal..) . . .

Of download hieronder de PDF:

Oordelen over elkaars werk, als dat maar goed gaat…

De pot verwijt de ketel… een oud gezegde dat nog steeds opgaat. Als er meerdere technisch specialisten bij een probleem betrokken worden, kan het gauw misgaan. Zo ook in deze zaak:

De turbo van de Porsche van (Jansen, eiser in de zaak) gaat kapot. Jansen biedt de turbo ter revisie aan bij gedaagde (de revisie-specialist X) De eerste partij.

Jansen laat de turbo na de uitgevoerde revisie weer in de Porsche plaatsen door garage A. De tweede partij.. Na een aantal maanden ontstaan er motorische mankementen aan de Porsche en Jansen laat de auto onderzoeken door dezelfde garage A. . .

Of download hieronder de PDF:

Verjaring en causaal verband, laat de tijd u niet inhalen…

Steeds vaker worden exclusieve auto’s, in het bijzonder de classics in het duurdere segment, aangekocht als beleggingsobject voor de langere termijn. Ze worden vaak in collecties opgenomen en beheerd in daarvoor goed geoutilleerde ruimtes. In de meeste gevallen wordt er niet of nauwelijks met de auto’s gereden. De kans dat kort na de aankoop nog een al dan niet verborgen gebrek aan de auto wordt geconstateerd, is daardoor gering. Gebreken komen in de regel aan het licht in het gebruik of tijdens onderhoud of reparatie van de auto. Dat is bij langdurig gestalte investment-grade auto’s minder voor de hand liggend. . .

Of download hieronder de PDF:

Overige columns:

Of download hieronder de PDF:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Connect